sobota 7. listopadu 2009

Bright Shadow

Původně jsem tento mladý MMORPG titul nechtěl ani hrát, po shlédnutí několika screenshotů jsem si řekl, že to bude další asijská grindovací hra kde se hraje za děti a nic víc. Nějakou dobu potom mi můj kamarád Raijin, s kterým hrajeme MMORPG už asi 6 let, možná i víc, napsal, že MMORPG.com rozdávají beta klíče na closed betu hry Bright Shadow. Řekl jsem si, že tomu dám šanci, vzal si svůj beta key, vytvořil účet, stáhl klient a čekal na spuštění Bety.
Nadešel osudový den Closed Bety, takže jsem už plný očekávání zapl launcher a pustil hru. Překvapilo mě, že hra dává na výběr z hraní v okně nebo full-scren, což mám rád a je to pro mě významné plus. Co mě první šokovalo, byla hudba. Musím přiznat, že asi dvě minuty jsem jen tak hleděl na přihlašovací obrazovku a poslouchal tu hudbu. Pak mi došlo, že je to vlastně jen opakující se krátká sekvence, ale ona se prostě neohrála a i teď se mi prostě pořád ne a ne ohrát.
Druhý šok bylo tvoření postavy. S Raijinem máme takový zvyk, čím víc je propracovanější vytváření postavy, tím déle u toho strávíme. Jenže já se prostě nemohl rozhodnout jakou barvu vlasů a očí svojí postavě dát. Na výběr je pouze několik účesů a barev, ale všechny vypadají tak dobře, že to pro nás byl opravdu problém. Ale to hodnotím jako velmi dobrou kvalitu hry.
Po pro mě těžkém rozhodnutí o vzhledu postavy a velmi krátkém nabíhacím čase jsem se dostal konečně do hry. Pohled je dělaný z ptačího pohledu, kameru můžeme otočit jakkoliv chceme a přiblížit až k tělu postavy, nikoliv však pohled do očí. Co mě trochu mrzelo je absence WASD ovládání, ale na ovládání myší si zvyknu. Ovládací prvky jsou dobře rozvržené, je zde lišta pro emotikony a lišta pro schopnositi, předměty aj. vedle sebe a klasicky pro F1 - F12, tlačíko které otevře menu, kde můžeme otevřít inventář, detajly o postavě, mapu atp. Samozřejmě jsou pro otevírání těchto věcí i klávesové zkratky. Grafika  má normální stínování, hraje se prakticky na děti, kterým by se dalo odhadnout tak 15-let, prostě asijská klasika. Žádné superrealistické textury od toho tedy  nečekejte.
Na začátku se postava objeví obklopena bílým světlem a jediná možnost co dělat je pokecat s chlápkem, který vám vysvětlí v pár větách příběh Bright Shadow. Poté se přesunete do nováčkovského městečka, kde sérií questů dostanete informace jak se hra ovládá a každá NPC vás před puštěním dál jednoduchými testy vyzkouší, jestli jste to pochopili.



Co je na této hře unikátní, je tzv. Umbra Guide - Kniha, která je prakticky karetní album. Karet je několik druhů, karty monster získáte zabíjením monster, green, blue a jiné barevné karty plnění questů v Tower a special karty získáte questy, přes eventy a jiné. Karty monster se, kromě sbírání jen tak pro naplnění alba, můžou použít pro dočasné zlepšení nějaké vlastnosti postavy - například přidat HP, MP, zesílit útoky na dálku, blízko, zlepšit obranu proti magii aj. Čím silnější je monstrum, tím silnější je efekt karty. Je zde i tlačítko "Free monster" které by mělo monstra vyvolat, aby vám pomohli k boji pomáhat, ale zatím není funkční. Zapoměl jsem se na to GM během CB zeptat.
Co je čistě specifické pro Bright Shadow je přítomnost tzv. SP - Soul power (nejsem si jistý, ale viz dále). SP se získává zabíjením monster, kdy při každém zabití z monstra zůstanou různobarevné duše a každá má jiný efekt. Podle toho co sem vypozoroval, zelená vám přidává SP, červená HP, modrá MP a taková větší fialová nabíjí malý panel, který když má 5 fialových duší, vám umožní použít na krátký čas efekt, který vám posílí téměř všechny vlastnosti postavy a zvýší rychlost. SP se spotřebovává např. naučením se skillu a používáním skillů. Také se jim "krmí" váš pet. Kromě SP se na skilly používá MP, jako v různých jiných mmorpg hrách.



     Po dosažení levelu 10 máte možnost si vybrat, jaké povolání budete dál. Je zde na výběr Warrior, Shaman, Mage a Machinist. Warrior je klasický bojovník, tank nebo dmg dealer. Shaman je většinou healer, ale jeho další (2nd) větvící povolání můžou mít například měnění forem. Mage je mág, klasický kouzlící dmg dealer. A machinist je dmg dealer s kuší nebo lukem, který navíc může vytvářet nějaké předměty, včetně střeliva. Co je zajímavé je, že jeden z větvících povolání pro warriora používá dvě pistole nebo revolvery. Tyto rozšiřující povolání by si hráči měli mít možnost vybrat na levelu 40, ale zatím nevyšel patch, který by to umožnil.
Co se mi na hře líbí je, že má více způsobů jak hráč může levelovat. Může plnit klasicky questy, nebo jen tak grindovat, nebo s partou chodit Tower, což je věž ve které je na výběr z mnoha party questů, od levelu 8 a více. Každý má odlišnou mapu, a cíl, většinou zabít nějakou skupinu creepů na konci dungeonu. Druhů prostředí je několik, nejčastěji jeskyně, méně často prostředí zámku nebo alchymistických laboratoří. Za odměnu hráči získají peníze, expy a green karty, za které si pak můžou koupit výbavu, zbraně, nebo třeba tygra na ježdění.
Musím ale říct, že tahle Closed Beta byla asi nejlepší, jaké jsem se zatím zúčastnil. A to v rámci komunity, která byla, protože jsem si ve hře udělal spoustu herních přátel a celkově všichni byli k sobě kamarádští a nebyl problém najít partu do Tower. Během Closed Bety byl event, kdy Game Masteři měli každý svou guildu a ten, kdo měl na konci CB nejvíc hráčů s maximálním levelem (40), toho hráči vyhráli. Guild bylo pět, já sem při cestou Thunder Hill, jednoho z měst, jen tak potkal poflakujícího se GM Rhyme, který mě do guildy pozval, tak jsem přijal. Určitě jsem toho nelitoval, protože v guildě bylo plno fajn sociálně aktivních lidí, s kterými jsem se domluvil že párkrát skočíme tower nebo budeme v jedné guildě v Open Betě. Bavil jsem se občas i s GM Rhyme, což se ukázal(a) jako fajn člověk a zdá se že to není jeho/její první hra kde dělá GM. Event jsme nakonec nevyhráli, protože některé naše čtyřicítky odešly jinam, ale byli jsme druzí.
Guildovní systém hry je jako každý jiný, dostačující a vyhovující, i když překlad některých funkcní není zrovna přesný. Ve hře si také jde založit vlastní obchůdek, přidávat si kamarády do Friends listu, blokovat nepříjemné lidi do Black listu, a jiné vymoženosti.
Vybavení a zbraně sou v různých barvách podle vzácnosti, klasicky bílá-zelená-modrá-růžová/fialová-oranžová, což samozřejmě ovlivňuje jejich vlastnosti.

Další originální věc v Bright Shadow je tzv. Mentor system. Na levelu 40 se může postava stát Mentorem, učitelem a vzít nějakého hráče nižšího levelu jako svého žáka. Tím že bude mentor u svého žáka, když zabíjí monstra, dostávají oba body a za určitý počet bodů můžou hráči dostávat tituly.
Tituly jsou v této MMORPG důležitou věcí, jelikož přidávají staty, od max hp, max mp, po zlepšení útoků aj.
Co mi ale vadí na této hře, je to, že někdy mívám po sebrání předmětu, přesunutí předmětu v inventáři, výměně equipu atp. tak jeden až dvou vteřinový lag.Nejsem v tom sám a hráči už vymysleli různé fixy, které sem zkoušel a ano, dá se říct že cítím změnu, lag se zmenšuje tak na půl vteřiny, což se dá přežít. Někdy se neobjevuje vůbec.


Když to shrnu, Bright Shadow je velmi kvalitní MMORPG, zatím se fázi vývoje, ale s velkým potenciálem. Ovládání je pohodlné, postavy se nikde nesekají a hra není příliš náročná na HW. Hudba je výborná, zvuky sou také dobré. Unikátních prvků má hra dostatek, komunita je dobrá, je zde vždy co dělat a zábava je na dlouhou dobu. Grafika se mi líbí, i když ne každému může být po vkusu.
Dávám této hře 8/10.

0 komentářů:

Okomentovat